Abstract:
Küreselleşme, son yılların en önemli ve yaygın kavramlarından biri halini aldığından beri, dünyada birçok değer farklılaşmıştır. Birçok kavram dünyada ortak değer olmaya başlamıştır. Birlikler kendi standartlarını oluşturup, bu standartları gerçekleyen birimleri, üye olarak almaya başlamışlardır. Amaçlan, standartlar oluşturmak ve fark yaratmaktır. Diğerlerinden farklı olmak, farklı ürün ve hizmetler ortaya koymak ülkelerin başarılı ekonomilerinin ve dünya ülkelerine karşı güçlerinin anahtarı konumundadır. îşte marka kavramı da tam bu noktada diğerlerinden farklı olma çabasını gerçekleştirmede birincil faktör durumundadır, öyle ki, dünyada oluşturulan markalar kendi ülkelerinin, kültürlerinin temsilcileri konumunu almışlardır. Finlandiya Nokia markası ile son yılların başarılı ülkeleri arasında yerini almıştır. Şu günlerde ekonomik olarak sıkıntılar yaşayan ülkemizde iyi planlanmış ve başarılı markalara oldukça ihtiyaç duyulmaktadır. Ülkemiz insanının bu konudaki sıkıntılarının paylaşılması amacıyla düzenlenen bir televizyon kampanyası sırasında iş adamlarımızdan sayın Sakıp Sabancı, " Bizi bu sıkıntılardan kurtaracak en önemli değer marka değeridir. Mutlaka bizi Türkleri iyi temsil edecek başarılı markalar yaratmalı ve dünyaya açılmalıyız" demiştir. Turizm bir ülkenin diğer ülkelere karşı dış yüzüdür. Bir anlamda imajım temsil eder ve ona kişilik kazandırır. Turizm ürün ve hizmetlerinin soyut olması, marka ve turizm kavramlarını birbirine yaklaştırmıştır. Çünkü marka kişilerin zihninde oluşan değerler ve imajlar toplamıdır. Doğru planlanmış, ülke değerlerinin vurgulandığı bir marka yönetimi ile turizm endüstrisi ülkemizde şu an yarattığı değerden nitelik ve nicelik yönünden farklı ve üstün değerler yaratabilir. Ülkemiz küreselleşmenin getirdiği yeni ihtiyaçlara cevap verebilecek, yoğun rekabet ortamı ile başa çıkabilecek, değişen müşteri profiline uyum sağlayabilecek yatırımlar yapmalıdır. Ulusal turizm konsorsiyumları oluşturmalı, marka uzmanları tarafından geliştirilen, öncelikle yurt içinde daha sonra yurt dışında yerleşecek zincir olabilecek tesisler oluşturmalıdır. Turizm endüstrisi için marka ve marka bağlılığı kavramları destinasyonlar, oteller ve diğer turizm kurumlan açısından oluşturulabilir. Bu çalışmada, ele alman markalann konaklama işletmeleri açısından durumudur. Turizm endüstrisi için bu derece önemli olan marka ve marka bağlılığı kavramlannın önemli yerli zincirlerden bir otelin yerli müşterileri açısından yerini belirlemek amacıyla bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Otel müşterilerinin marka ve bağlılığına bakışlan araştınlmış, elde edilen bulgular yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.