dc.description.abstract |
Bu çalışmada üç farklı başarı testinin, mobil(çevrimiçi) ortamda ve geleneksel yöntemle uygulanarak testlerin psikometrik özelliklerinin ve cinsiyete göre öğrenci performanslarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Betimsel bir araştırma olan bu çalışmanın araştırma grubunu Gaziantep ilindeki bir Anadolu lisesinde öğrenim gören; 50 kız, 50 erkek toplam 100, 9.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma grubuna Bilgisayar Bilimi, Biyoloji ve yabancı dil (Almanca) 20'şer maddelik, çoktan seçmeli başarı testleri mobil ortamda ve kâğıt-kalem ortamında uygulanmıştır. Mobil uygulama olarak Socrative (student) ücretsiz olması, kolay ve hızlı bir şekilde kurulum yapılabilmesi gibi avantajları sebebiyle seçilmiştir Testlere ait yapı geçerliliği anlamında kanıtlar ortaya koymak için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) uygulamıştır. Analiz gerçekleştirilmeden önce örneklem büyüklüğünün yeterliliğini test etmek amacıyla Kaiser-Meyer Olkin (KMO) değeri hesaplanmış, çok değişkenlik normallik varsayımının karşılanmasına yönelik Bartlett testi yapılmış, aynı zamanda dağılımın normalliği için merkezi eğilim ölçüleri ile çarpıklık ve basıklık katsayıları hesaplanmıştır. Verilerin kategorik (1-0) olması nedeniyle tetrakorik korelasyon matrisi üzerinden yapılan açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Testlerin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı, KR20 iç tutarlılık katsayısı, Spearman-Brown katsayısı ve Guttman iki yarı güvenirlik katsayıları bulunmuştur. Formlar arası güvenirlik katsayıları arasında manidar bir fark bulunamamıştır. İlişkili ölçümlerde ortama puanların karşılaştırılması için t-testi, cinsiyete göre yapılan karşılaştırmalarda bağımsız t-testi ve parametrik olmayan Man-Whitney-U testi uygulanmıştır. Dağılımların normal dağılımdan sapma gösterip, göstermediği kararı için; normallik testi, histogram grafiği, çarpıklık ve basıklık değerleri ile ortalama, tepedeğer ve ortanca değerleri incelenmiştir. Katılımcıların Bilgisayar Bilimi ve yabancı dil testlerinin mobil ve kâğıt-kalem uygulamalarında elde ettikleri puanlar arasındaki ilişkiye ait puanlar normal dağılım örüntüsü gösterdiği için Pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Biyoloji başarı testinin mobil ve kâğıt-kalem uygulamalarında aldıkları puanlar arasındaki ilişkiye ait verilerin dağılımı normalden sapma gösterdiği için Spearman sıra farkları korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Formlar arasındaki güvenirlik ilişkisi için yapılan analiz sonucu, her üç başarı testinin korelasyon sayıları yüksek bulunmuştur. Mobil destekli uygulanan başarı testlerinde cinsiyete göre katılımcılar arasında Bilgisayar Bilimi, Biyoloji ve yabancı dil (Almanca) başarı testinde başarı puanları arasında manidar bir fark bulunmamıştır. Kâğıt-kalem formunda uygulanan Bilgisayar Bilimi başarı testi için başarı puanları arasında, kadın ve erkek katılımcılar arasında fark bulunmazken, Biyoloji ve yabancı dil (Almanca) başarı testinde kızlar lehine bir farklılaşma bulunmuştur. |
en_US |