dc.description.abstract |
Öz-düzenleme, duyguların, düşüncelerin, dikkat ve performansa yönelik iç durumları veya tepkileri kontrol etme yeteneğidir (Ann-Bell ve Deater-Deckard, 2007). Bu çalışmanın amacı 4-6 yaş çocukların öz-düzenleme becerilerini incelemektir. İlişkisel tarama modelinde 2021 yılında yürütülen araştırmanın katılımcılarını gönüllük esasına dayanılarak 4-6 yaş arasında çocuğa sahip olan 194 anne oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, "Kişisel Bilgi Formu" ve "4-6 Yaş Çocukları İçin Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Anne Formu)" aracılığıyla toplanmıştır. SPSS programı kullanılarak yapılan veri analizinde Independent T testi, One Way ANOVA ve post hoc test olarak Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, çocukların okul öncesi eğitime devam etme durumu, "-mış gibi" oyunlar oynama sıklığı, ailenin gelir durumu, annenin yaşı, annenin öğrenim durumu, annenin çalışma durumu ve babanın öğrenim durumu değişkenlerine göre çocukların öz-düzenleme becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığını göstermektedir. Araştırma sonucunda, anne görüşlerine dayanılarak çocukların öz-düzenleme becerilerinin alt boyutlarından olan, dikkat, çalışma belleği düzeylerinin yüksek seviyede olduğu, engelleyici kontrol-duygu seviyelerinin orta seviyenin üzerinde olduğu ve engelleyici kontrol-davranış alt boyutunun ise orta seviyede olduğu görülmüştür. Bulgular alan yazın doğrultusunda tartışılmış ve gelecekteki araştırmalara, uygulamalara yönelik öneriler sunulmuştur. |
en_US |