dc.description.abstract |
Piyano edebiyatını oluşturan eserler arasında etüdün, günümüz piyanistlerinin repertuvarlarının vazgeçilmez parçaları konumuna geldiği görülmektedir. Piyano eğitiminde oldukça önem taşıyan etütler, esas amacı teknik kabiliyetleri geliştirmek ve icracıların geliştirmeye ihtiyaç duyduğu teknik ve müzikal eksiklikleri gidermesine zemin hazırlamaktadır. 19. yüzyılda başlayan bir tür olan etüt, daha sonraları gelişerek konser parçaları durumuna gelmiştir. Etüt alanında olan gelişmeler, 20. yüzyılın sonlarında başlamış ve günümüzde konser repertuvarlarının sıkça tercih edilen bir parçası haline gelmişlerdir. Nikolai Kapustin 1937 yılında Ukrayna'da doğmuştur, 2020 yılında Covid-19 nedeniyle Rusya'da vefat etmiştir. Besteci Moskova Konservatuvarından mezun olmuştur ve caz stili eserleriyle ünlüdür. Caz stilindeki eserleri improvize çalmak yerine notaya dökmeyi tercih etmiştir. Kapustin, etüt formunda birçok eser yazmış ve bu eserler günümüzde piyanistlerin programlarında sıkça yer almaktadır. Bestecinin yazdığı etüt serisi (op.40 1984) sekiz konser etüdünden oluşur ve icracıdan teknik beceri talep eder. Bu araştırmanın amacı, Kapustin'in op. 40 8 konser etüdünü form ve müzikal olarak ayrıntılı bir şekilde inceleyip, dönemimizde yaşayan bir bestecinin klasik üslup tarzı ile caz müziği tarzını nasıl harmanladığını gözler önüne sermektir. Araştırmanın evrenini Nikolai Kapustin, örneklemini ise op.40 serisi 8 konser etüdü oluşturmaktadır. Konuyu genel anlamda ele alabilmek adına bestecinin genel yaşamı, müzikal kariyeri, eserleri hakkında bilgi verilmiştir. Günümüze kadar gelen etüt yazan besteciler ele alınarak kısa bilgilerle, etüt tarihçesi hakkında ve gelişimi hakkında bilgilere de yer verilmiştir. Araştırma nitel araştırma çerçevesinde olup, tarama modeli esas alınarak incelenmiştir. Araştırmada eserler içindeki cümleler, dinamikler, form yapısı gibi öğeler açıklanarak tablolara yansıtılmıştır. Bu araştırma, profesyonel piyanistlerin ve piyano eğitimi alan öğrencilerin Nikolai Kapustin'in op. 40 8 konser etüdünü daha iyi analiz edip, donanımlı olarak icra etmelerini ve geliştirilmek istenen teknik becerinin hangi etütlerde olduğunu görmeleri için açıklayıcı tablolar ve nota partileri sunar, böylelikle eserleri seçerken bir klavuz gibi yardımcı olması hedeflenmiştir. |
en_US |