Abstract:
Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgisayar öz yeterlik algılarının ve bilgisayar destekli eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi ve çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılmasıdır. Çalışmada, Akdeniz Üniversitesi'nde öğrenim gören Fen Bilgisi Eğitimi 2. sınıf öğretmen adaylarının, bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz yeterlik algılarının yaş, cinsiyet, kişisel bilgisayar ve tablete sahip olma durumu, bilgisayar kursuna gitme durumu, günlük bilgisayar kullanma süresi ve kullanabildikleri bilgisayar programları gibi değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğine dair elde edilen veriler incelenmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmanın evrenini 2. Sınıf Fen Bilgisi öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Akdeniz Üniversitesi Fen Bilgisi Eğitimi 2. sınıfında öğrenim gören 55 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Arslan (2006) tarafından geliştirilen " Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya İlişkin Tutum Ölçeği" ve yine Arslan (2006) tarafından geliştirilen "Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya İlişkin Öz Yeterlilik Algısı Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programına göre çözümlenmiş ve hesaplanmıştır. Bu verilerin alt problemlere göre anlamlı bir farklılığı olup olmadığını belirlemek amacıyla korelasyon, bağımsız örneklem t-testi, Mann-Whitney U-testi ve Kruskal Wallis testleri yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ve öz yeterlik algılarının "olumlu" düzeyde olduğu belirlenmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının BDE'ye yönelik tutum ve öz yeterlik algılarının; yaş, kişisel bilgisayar ve günlük bilgisayar kullanma süresine göre anlamlı derecede bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının bilgisayar öz yeterlik algılarının sene başında, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermezken; sene sonunda anlamlı derecede bir farklılık gösterdiği görülür ve bu fark erkeklerin lehinedir. Öğretmen adaylarının sene başında bilgisayar öz yeterlik algıları tablete sahip olma durumuna göre anlamlı derecede bir farklılık olduğu gösterirken sene sonunda bu farkın ortadan kalktığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının bilgisayar öz yeterlik algılarının ve bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumlarının kursa gitme durumu değişkenine göre sene başında da sene sonunda da kursa giden öğrencilerin lehine anlamlı derecede farklılaştığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının bilgisayar öz yeterlik algıları kullanabildikleri program sayısına göre sene başında anlamlı derecede farklılık gösterirken sene sonunda bu farklılık ortadan kalkmıştır. Ayrıca fen bilgisi öğretmen adaylarının BDE'ye yönelik tutumları ve öz yeterlik algıları arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.