dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, çocuk edebiyatında önemli bir yere sahip olan Aytül Akal'ın masallarında iletmek istediği değerleri tespit etmek; incelenen masalların değerler eğitiminde ne denli öneme sahip olduğunu belirlemek; bu masalların, çocukların yaşamına yön verme açısından kaynaklık teşkil edip etmeyeceğini ortaya koymaktır. Araştırmada Aytül Akal tarafından kaleme alınan ve 2012 yılında yayımlanan "Masal Masal" adlı kitapta yer alan 58 masal incelendi. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yararlanıldı, literatür taraması ve içerik analizi yapıldı. 58 masalda yer alan değerleri saptarken çalışmayı kolaylaştırmak için bu 58 masal tek tek kodlandı. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. İlk olarak çalışmanın bilimsel araştırma basamakları belirlendi. Daha sonra ikinci bölümde çalışmayla ilgili kavramların tanımlarına ve açıklamalara yer verildi. Üçüncü bölümde ise Aytül Akal'ın hayatı, edebî kişiliği ve eserleri hakkında bilgiler ele alındı. Dördüncü bölümde çalışmanın yöntemi ele alındı. Beşinci bölümde ilk olarak masallarla ilgili kısa bilgiler verildi. Daha sonra masallardan elde edilen bulgular örneklerle sunuldu. Ayrıca elde edilen veriler ve değerlerin frekansları tabloya ve grafiğe dökülerek somutlaştırıldı. Altıncı bölümde ise araştırmadan elde edilen sonuçlara ve bu çalışmanın nelere kaynaklık edeceğini belirten önerilere yer verildi. Araştırma sonucunda Aytül Akal tarafından kaleme alınan 58 masalda 20 değer tespit edildi. Bu değerler şunlardır: Adaletli olma, arkadaşlık, barış, cesaret, çalışkanlık, dayanışma, doğruluk, duygudaşlık, fedakârlık, kanaatkârlık, özgürlük, sabırlı olma, sağlıklı olmaya önem verme, saygı, sevgi, sorumluluk, şükür, tasarruf etme, temizlik, yardımlaşma. Elde edilen bulgular sonucunda, incelenen masalların değerler eğitimine kaynaklık edip etmeyeceği saptandı. |
en_US |