Abstract:
Sanayi devrimiyle birlikte üretim biçimlerinin değişmesi ve üretim hızının artması piyasalarda görülen ürün bolluğuna neden olmuştur. Kitlesel olarak üretilen ürünler, sistemin canlılığını sürdürebilmesi adına, kitlesel tüketimi zorunlu kılmaktadır. Bu doğrultuda tüketimin toplumun geneline yayılması ve tüketim toplumlarının yaratılabilmesi için reklamlar önemli bir aracı olarak karşımıza çıkmaktadır. Reklamverenler bireylerin ürüne ya da markaya olan ilgisini arttırmak amacıyla reklamlarında çok çeşitli faktörleri kullanmaktadır. Bu faktörlerden birisi de bireylere tanıdıklık duygusu veren ve hafızalarda yeri olan müzik eserleridir. Popüler müzik eserlerinin reklamlarda kullanılmasının incelendiği bu çalışmada, bu kullanım biçiminin nedenleri ele alınmaktadır. Bu bağlamda kültür endüstrisinin sanat eserlerini metalaştırması ve popüler müzik eserlerinin reklamlarda kullanılmasına zemin hazırlaması, konunun tarihsel arka planında hangi faktörlerin bulunduğu ve bu faktörlerin hizmet ettiği sistem olan kapitalizmin sürekli olarak kendisini nasıl yeniden ürettiği anlatılmaktadır. Çalışma kapsamında bir aylık reklam kaydı yapılarak güncel ve özgün veriler elde edilmiştir. Daha sonra alan çalışması için reklam ajansları ve müzik yapım şirketleriyle derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Yapılan mülakatlarda popüler müzik eserlerinin reklamlarda kullanılmasının nedenleri ve reklamcılık sektörünün bu kullanım biçimine nasıl yaklaştığı irdelenmektedir. Elde edilen veriler analiz edilerek reklamlarda popüler müzik eserlerinin kullanım nedenleri ortaya konulmaya çalışılmaktadır.