Abstract:
Araştırmanın amacı, 2017-2018 eğitim öğretim yılında kullanılan MEB tarafından hazırlanmış Ortaokul 6. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabını kültürel mirasa duyarlılık değeri bakımından incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim öğretim yılında okutulan Sevgi Yayınları'na ait 6. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı oluşturmaktadır. Verileri toplamak amacıyla araştırmaya uygun olacak şekilde konu ile ilgili literatür incelenmiş olup nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği ile tarama modelinde bir çalışma yapılmıştır. Verilerin analizinde metin içerik analizi kullanılmıştır. Sosyal Bilgiler ders kitabındaki metinler tarandıktan sonra, kültürel mirasa duyarlılık değerinin geçtiği metinler tespit edilmiştir. Seçilen metinler doğrudan alıntı yoluyla kaydedilmiştir. Daha sonra bu metinler kültürel mirasa duyarlılık değeri çerçevesinde analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda ulaşılan sonuçlar; kültür ve miras öğrenme alanı dışındaki diğer öğrenme alanlarında kültürel miras unsurlarına çok az yer verildiği, kültür ve miras öğrenme alanında ise fazlasıyla kültürel miras unsurlarına yer verilerek ayrıntılı ve öğrenci seviyesine uygun şekilde görsel ve yazınsal metinler verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Genel olarak bakıldığında kitabın tümünde Türk kültür öğelerine önem verildiği, geçmişten bugüne süren ve değişen kültürel değerlere yer verildiği gözlenmiştir.