Abstract:
Günümüz sanayi toplumlarında, tüm ekonomik sistemin merkezinde ?meslek? kavramı bulunmaktadır. Meslek, yerine getirdiği isler ile sosyal düzenin sürekliliğine katkıda bulunurken bir yandan da kazandırdığı statü ile meslek sahibinin toplum içerisindekonumlanmasını sağlamaktır. Bu nedenle meslek günümüz toplumları açısından büyük öneme sahiptir. Meslek, kendiliğinden ortaya çıkan bir olgu değildir. Mesleğin temelinde ?is? kavramı bulunmaktadır ve bir isin mesleğe dönüşebilmesi için birtakım süreçleri tamamlayarak, toplumsal kabul görmüş olması gerekmektedir. Halkla ilişkiler, meslekleşmesini çok yakın tarihlerde tamamlamış bir meslektir. Halkla ilişkilerin meslekleşmesine ilişkin literatür henüz yenidir ve halkla ilişkiler uygulamalarını manipülasyon ile özdeşleştirerek mesleğe karşı eleştirel tutum sergileyen akademisyenler tarafından kabul görmemektedir. Ancak halkla ilişkiler, gerek günümüzdeki mevcut durumu üzerinden gerekse kuramsal ilerlemesi açısından değerlendirildiğinde bir meslek olarak karsımıza çıkmaktadır. Mesleğe dönüşen diğer is kollarında olduğu gibi halkla ilişkiler de meslekleşme süreçlerinden geçmiştir. Bu araştırmada Halkla ilişkilerin meslekleşmesi üzerine derinlemesine bir literatür incelemesiyapılmış ve Türkiye'de halkla ilişkilerin meslekleşme standartlarının durumu uygulayıcıların ve akademisyenlerin görüşleri doğrultusunda araştırılmıştır. Uygulayıcıların ve akademisyenlerin görüşlerinin uyumlulukları değerlendirilmiş, Türkiye'de halkla ilişkilerin meslekleşmesinde tamamlanmış ve eksik standartları ortaya konmuştur.