Abstract:
At, ihtiyaç-yarar ilkesi neticesinde insanoğlu tarafından evcilleştirildiğinden beri yaşamın her evresini sırtlanmış bir yaratının serüvenidir. Çağlar boyu insanla süregelen yolculuğu, imge olarak ata yücelmiş bir kutsiyet bahşetmiştir. Dış dünyada etkileşimde bulunulan her at nesnenin algılanışı, imgeye dönüştürülme süreci ve yeniden üretilmesi her toplumda zamana göre farklılıklar göstermiştir. Her kültür kendi sanatını, her sanatçı da o kültürün imgelerini görünür kılmıştır. Sanatçı bu bahaneyle kendi düşünsel yapısını, sanat anlayışını görünür kıldığı imgelere yansıtmıştır. Bu yaklaşımın neticesinde karşılaşılan her at imgesi sanatçının yönlendirdiği ölçüde yaşamsal deneyim sunabileceği gibi izleyicinin kendisi de öznel bakışıyla bağlamsal özgürlük alanı yaratmıştır. İzleyicisi at imgesiyle karşılaştığı an nasıl bir süreç başlamıştır? O zaman at imgesi bize ne anlatmaktadır? Sanat eserinde at imgesi, izleyicisiyle kavuştuğu an nasıl deneyimler yaşama fırsatı sunmuştur? İmgenin doğasında olan biçim ve bağlam sınırsızlığı karşısında, izleyici nasıl yaklaşım sergilemiştir? At imgesi hangi kavramlarla özdeşleşmiştir? Sanatçı, imgelem yetisini kullanarak at imgesini nasıl görünür kılmıştır? Bu tez çalışmasında, "At İmgesinin Plastik Çözümlemesi: Şişli Atölyesi Örneği" başlığı ile Şişli Atölyesinde oluşturulmuş resimlerdeki at imgeleri ele alınmıştır. Bu konu kapsamında at imgesinin resim sanatında kompozisyona olan katkıları araştırmanın amacı olmuştur. Araştırılan konu ile ilişkili resimler üreten bir sanatçı seçkisi oluşturulmuş, Şişli Atölyesinin yapıtlarında at imgeleri tespit edilip biçimsel ve bağlamsal eleştiri çerçevesinde plastik çözümlemelerinin yapılması amaçlanmaktadır.