Abstract:
Yapılan bu çalışmanın temel amacı "1980 Sonrası Çağdaş Resim Sanatında Nesne Figür Bağlamında Sembolik Yaklaşımlar" olup, konu bağlamında sanatçıların eserlerinde sembol kullanmaları ve bu bağlamdaki eserleri ile yola çıkılarak ele alınmasıdır. Ancak sınırlandırılmış olan tarih ve süreç ön planda tutularak araştırılan bu konuda ikinci bölüm altında ilk olarak Resim Sanatında Sembolizmin Tarihsel Gelişimi başlığı altında sembolizmin oluşum süreciyle ilgili ve sembolizm sanatçılarından örneklerle bilgiler verilmiştir. Aynı başlık altında ayrıca eserlerinde nesne ve figür kullanan sanatçılarından örneklerle desteklenmiştir. Sanatçıların tanık oldukları siyasi, sosyal, tarihi, ekonomik ve kültürel olaylar çevresinde yaşadıkları durumları yorumlamaları ayrıca resimlerine konu olan nesne ve figürleri kullanırlarken duygularını ön planda tuttukları, nesneler ve figürlere gerçekte olduklarından ve göründüklerinden farklı anlamlar yüklemeleri ile sembolizm bağlamında eserler ürettiklerini söyleyebiliriz. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise; sembolik yaklaşımlar bağlamında 1980 Sonrası Çağdaş Resim Sanatında Nesne-Figür İlişkisi başlığı adı altında araştırmalar yapılmış daha sonra sembolist ifade biçimini kullanan sanatçılardan seçimler yapılarak eserleri ve eser analizleri ile beraber resimlerinde görünen sembol ve sembolleşen nesneler, renk, doku, figür vb. incelemeler yapılmıştır. Sembolizmin insanı iç dünyasına yönelttiğini, somut nesnelerin dış dünya ile bireylerin duyuları arasında köprü niteliği taşıyan birer simge olduğunu görmekteyiz. Bu çalışmanın son bölümü olan dördüncü bölümde ise nesne figür ilişkisinin sembolik ifade biçimi bağlamında uygulama çalışmalarına yansımaları renk, biçim, konu ve kompozisyon açısından yorumlama ve analizleri içermektedir.