Abstract:
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimi konusunda öz-yeterlik algı düzeylerinin belirlenmesi ve kaynaştırma eğitimi öz-yeterlik algı düzeylerini en son mezun olunan okul, daha önce özel gereksinimli bireylerle etkileşimde bulunma durumu, bu etkileşimin süresi ve öğretmenlik uygulaması yaptığı sınıfta kaynaştırma öğrencisi olma durumu değişkenleri açısından incelemektir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu araştırmaya gönüllü olarak katılan Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 107 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan demografik bilgi formu ve "Özel Gereksinimli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Öğretmen Yeterliği Ölçeği (ÖGÇKÖY)" kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi bir istatistik paket programı ile yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre; okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin öz-yeterlik algılarının orta düzeydedir. Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının ÖGÇKÖY'ün genelinde ve alt ölçeklerinde; en son mezun olunan okul, daha önce özel gereksinimli bireylerle etkileşimde bulunma durumu, bu etkileşimin süresi ve öğretmenlik uygulaması yaptığı sınıfta kaynaştırma çocuğu olma durumu değişkenleri açısından anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Araştırma bulguları, alanyazında yer alan bulgularla birlikte tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.