Abstract:
Bu çalışma, İngilizce öğretmenlerinin yansıtıcı öğretim durumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla; cinsiyet, yaş, mezun olunan bölüm, deneyim yılı, eğitim düzeyi, çalışılan kurum ve tam zamanlı veya yarı zamanlı istihdam durumu gibi değişkenlerin öğretmenlerin yansıtıcılığını etkileyip etkilemediğini sorgulanmıştır. Yansıtıcı uygulama için herhangi bir engel olup olmadığını da araştıran bu çalışmaya Rize'de 38 farklı ilkokul, ortaokul ve lisede çalışan toplam 108 İngilizce öğretmeni katılmıştır. Veriler, yansıtıcı uygulama envanteri ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile toplanmıştır. 108 katılımcı envantere katılırken bu katılımcılardan rasgele seçilen 16 İngilizce öğretmeni ile yansıtıcı uygulamaları hakkında derinlemesine bilgi almak amacıyla görüşme yapılmıştır. Envanter SPSS 22.0 ile analiz edilirken görüşmeler için ise içerik analizi kullanılmıştır. Sonuçlar, Rize'deki İngilizce öğretmenlerinin sıklıkla yansıtıcı öğretmen olarak davrandıklarını göstermiştir. Bulgulara göre, cinsiyet, yaş, mezun olunan bölüm, tecrübe, eğitim düzeyi, çalıştıkları yer ve istihdam durumu, İngilizce öğretmenlerinin yansıtıcılığını etkilememiştir. Görüşme analizi, Rize'deki İngilizce öğretmenlerinin yansıtıcı uygulama olarak en çok meslektaşları ile bilgi alışverişinde olduklarını, ancak diğer yansıtıcı öğretim tekniklerini çoğunlukla kullanmadıklarını göstermiştir. Çalışma sonunda, yansıtıcı öğretimi engelleyen faktörler beş ana başlıkta toplanmıştır: kişisel nedenler, öğrenci, kurum, yansıtıcı uygulamalar ve MEB uygulamaları. Sonuçlar, en büyük engellerin, uygulamalara ilişkin bilgi eksikliği ve tecrübe nedeniyle uygulamalara ihtiyaç duyulmadığı konusundaki önyargı olduğunu göstermiştir.