Abstract:
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de sosyal bilgiler eğitimine verilen önemi öğretmen görüşleri aracılığı ile ortaya koymak, ortaokul sosyal bilgiler dersi öğretiminde sosyal bilgiler öğretmenlerinin karşılaştığı problemleri tespit etmek ve tespit edilen bu problemleri çeşitli yönleriyle ele alıp, ortaya koyulan problemlere çözüm önerileri sunmaktır. Araştırmada, öğretmenlerin sosyal bilgiler eğitiminde karşılaştıkları problemleri derinlemesine belirlemek ve problemlerin çok yönlülüğünü tespit amacı ile nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Bu amaçla 11 adet açık uçlu sorudan oluşan bir görüşme formu hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Akdeniz bölgesinde bir ilde, MEB ortaokullarında görev yapan 21 adet sosyal bilgiler öğretmeninden oluşmaktadır. Hazırlanan görüşme formları 21 adet sosyal bilgiler öğretmenine uygulanmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde gönüllülük esası dikkate alınmıştır. Bir diğer önemli nokta ise çalışmaya katılan sosyal bilgiler öğretmenlerinin en az 7 yıllık bir tecrübeye sahip olmalarıdır. Araştırma sonunda, çalışmaya katılan sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler eğitiminin öneminin bilincinde olduklarının fakat Türkiye'de sosyal bilgiler eğitimine gerekli önem verilmediğinin, eğitim adına ayrılan bütçelerin yetersiz olduğunun, ders saatlerinin, ders materyallerinin yetersiz olduğunun ,veli-öğretmen ilişkilerinin istenilen seviyede olmadığının ,öğrencilerin derse hazırlık konusunda gerekli özveriyi göstermediklerinin ,sık sık değişen müfredatın hem öğretmen hem de öğrencinin derse olan motivasyonunu düşürdüğünün altını çizdikleri belirlenmiştir.