Abstract:
Bu araştırma özel öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin kullandıkları izlenim yönetimi taktiklerini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel bir çalışma olup, durum çalışması desenlerinden bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya ilindeki özel öğretim kurumlarında çalışan, zincirleme örneklem yöntemi ile seçilmiş 15 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada görüşme tekniği kullanılırken, veri toplama aracı olarak kavramsal çerçeveye ve uzman görüşlerine dayanarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuş, ardından temalar altında kategorileştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin izlenim yönetimi taktiklerini etkin bir şekilde kullanıldığı görülmüştür. Bu taktiklerin en çok kullanılma amacı işi kaybetme korkusu ve onaylanma ihtiyacıdır. Öğretmenler kendi çıkarlarını korumak amacıyla, amaçlarına ve içinde bulundukları bağlama göre izlenim yönetimi taktiklerinden yararlanmaktadır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar ve katılımcıların görüşlerinden hareketle, taktiklerin olumsuz etkilerini azaltmak amacıyla uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.