Abstract:
Hayatımızın hemen hemen her anında sıklıkla kullanmaya ihtiyaç duyduğumuz ironi, sanatın içerisinde de kendisine yer edinmiş ve sanatçılar tarafından yaygın bir şekilde kullanılmıştır. Sözlükteki tanımı; ifade edilen herhangi bir şeyin kinayeli olarak tam tersini söylemek, karşındakiyle alaycı bir şekilde konuşmak anlamına gelir. İronide temel amaç gerçekleştirilen eylemlerle ya da söylemlerde yer alan ifadelerin tam tersi ifade edilmeye çalışılmaktadır. Bu eylemlerin gerçekleştirilebilmesi bir beceri olarak yorumlanabilecekken karşı tarafın anlaması esas alınmaktadır. Çünkü karşıtlığın anlaşılır kılınması amaçlanmaktadır. Ayrıca kişi düşüncesini doğrudan söylemek yerine eleştiride bulunmak maksadıyla "söylemek istediği" üzerinden bir zıtlık oluşturarak düşüncelerini ifade etmektedir. İroni bahsedildiği üzere insan hayatının her alanında bulunmaktadır; günlük hayattan, edebiyata, tiyatrodan resim alanına kadar uzanan geniş bir alanda görülmesi mümkündür. İroni, geçmişte olduğu gibi bugün de çağdaş sanatın vazgeçemediği bir ifade şekli olarak önemini sürdürmektedir. Sanatçılar, sanat tarihi boyunca en nadide eserlerini ironi kavramını kullanarak ortaya koymuşlardır. '1980 Sonrası Çağdaş Türk Resim Sanatında İroninin İfade Biçimi Olarak İrdelenmesi' isimli inceleme, ironiyi bir kavram olarak tanımlayan ve ironinin resim sanatı içerisindeki etkileşimini inceleyen bir araştırma çalışmasıdır. Birinci bölümde, ironi kavramının tanımı, resim sanatına katmış olduğu etkiler hakkında bilgiler verilmiş, ironik resmin dünya çapında bilinen temsilcilerinin en önemli eserleri, görsel olarak verilip, tarihsel sıralamasına göre yorumlanmıştır. İkinci bölümde, '1980 Sonrası Çağdaş Türk Resim Sanatında İroninin İfade Biçimi Olarak İrdelenmesi' başlığı altında, Cumhuriyet Dönemi resim sanatıyla ilgili önemli olaylar ve gelişmeler, Cumhuriyet Dönemi Türk resminde ironik eserler veren ressamların bazı eserleri ve eserler hakkında yorumlamalar, 1980 sonrası Türk resmine genel bir bakış ve çağdaş eğilim gösteren Türk sanatçıların en önemli eserleri ve eserlerin yorumlamaları konu edinmiştir. Üçüncü bölümde ise İlkem Güneri'nin Çağdaş Türk Resim çizgisinde, ironik üslupta kaleme aldığı eserleri ve eserlerin yorumlamaları ele alınmıştır. Geçmişte yaşanan ve topluma mal olmuş olaylar, günlük hayatta karşımıza çıkan önemli gelişmeler, İlkem Güneri'nin eserlerinde yer verdiği başlıca konular olmuştur. Yaşanan bu önemli gelişmelerin farklı yönlerini izleyicisine göstermek amacıyla da ironik bir üslup kullanmıştır.