Abstract:
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin Covid-19 salgını sürecinde gerçekleştirilen canlı derslerdeki öğrenme deneyimlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın katılımcılarını 2021-2022 eğitim öğretim yılında Antalya ili Korkuteli ilçesinde bulunan bir İmam Hatip Ortaokulunda 8. sınıf kademesinde öğrenim gören 7' si kız 8' i erkek olmak üzere toplamda 15 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan çalışmada Görüngübilim yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeden yararlanılmıştır. Odak grup görüşmesi yöntemi ile toplanan veriler tümevarım analizi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucu ortaokul öğrencilerinin salgın sürecinde yürütülen canlı derslerdeki öğrenme deneyimleri temalar altında sunulmuştur. Bu temalar; bilişsel alandaki öğrenme deneyimlerinde kavram öğrenme, uygulama yapma ve kendi öğrenme deneyimlerini değerlendirmelerine dönük bulgular; duyuşsal alandaki öğrenme deneyimlerinde canlı derslere katılma durumları, öğretmenlerin canlı derslerdeki performanslarının öğrencilere yansımaları ve duygu ve düşüncelerini ifade etme durumları; devinişsel alandaki öğrenme deneyimlerinde sanatsal çalışmalara yönelik deneyimler, fiziksel harekete yönelik deneyimler ve teknoloji kullanımına yönelik deneyimlerdir. Ulaşılan sonuçlarına göre tespit edilen olumsuzlular; salgın sürecinde yürütülen canlı derslerde ev ortamının uygun olmaması, teknik alt yapı eksikliği, ders programı ve süreleri, derslerde motivasyon ve ciddiyet eksikliği, kısıtlı etkileşim olanağı, deney ve uygulama yapamama, ekran başında geçirilen sürenin fazla olması ve fiziksel hareketsizliğe bağlı sağlık sorunları yaşanmasıdır. Olumlu durumlar ise; eğitimin uzaktan da olsa devam etmesi, öğretmenlerin canlı dersleri daha eğlenceli ve etkili kılma çabaları, öğrencilerin internet temelli teknolojik araçları kullanmaya adapte olmalarıdır.