Abstract:
Bu çalışmada Türkçe dersi söz sanatları konusunun öğretiminde öğretim materyali olarak şarkıların kullanılmasının öğrencilerin başarısına ve başarılarının kalıcılığına etkisi araştırılmış, söz sanatları konusu öğretim programından farklı olarak dinleme becerisi ile ilişkilendirilmiş, disiplinlerarası yaklaşımla ele alınmıştır. Örneklemini Antalya ili, Manavgat ilçesine bağlı bir ortaokulda okumakta olan 10 yedinci sınıf öğrencisinin oluşturduğu çalışma; açımlayıcı sıralı desende tasarlanmış bir karma yöntem araştırmasıdır. Araştırmanın nicel boyutunda tek gruplu ön test – son test deseni uygulanmış, veriler araştırmacı tarafından geliştirilen söz sanatları başarı testi ile toplanmıştır. 33 soruluk başarı testi; ön test, son test ve kalıcılık testi olarak kullanılmıştır. Nitel boyutta ise durum analizi yapılmış, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu vasıtasıyla çalışma grubundaki öğrencilerle görüşmeler sağlanmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesinde SPSS v22 programından yararlanılmış, parametrik olmayan testlerden wilcoxon sıralı işaretler ve mann-whitney u testleri kullanılmış; nitel veriler için içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre şarkılarla yapılan söz sanatları öğretiminin öğrencilerin başarısına ve başarılarının kalıcılığına olumlu etkisi olduğu tespit edilmiştir. Başarı ve kalıcılık cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğrencilerin büyük bir kısmı Türkçe dersini ve sayısal dersleri şarkılarla öğrenmek istemekte; şarkılarla yapılan dersleri güzel, öğretici, eğlenceli ve akılda kalıcı bulmaktadır. Anlatım bozukluğu, öğrencilerin şarkılarla öğrenmek istedikleri öncelikli konu olmuştur. Öğrenciler en kolay benzetme sanatını anladıklarını, en çok kişileştirmede zorlandıklarını düşünmektedir.