Abstract:
Bu çalışmanın amacı; fen eğitiminde sanal laboratuvar uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına ve fen tutumlarına etkisinin nitel ve nicel boyutları içeren araştırma yöntemi kullanılarak araştırılmasıdır. Araştırmada 2020-2021 eğitim öğretim yılında Antalya Manavgat ilçesinde bulunan bir ortaokuldaki 6.sınıf öğrencileri yer almaktadır. Araştırmanın nicel boyutunda akademik başarı testi ve fen bilimlerine yönelik tutum ölçeği uygulanan, deney ve kontrol grubunda 30 tane 6.sınıf öğrencisi çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veriler istatistiksel analizler yardımıyla analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; eğitimdeki fırsat eşitsizliği nedeniyle fen laboratuvarlarına ulaşamayan öğrencilerin fazla olması, altyapı yetersizliği, malzeme eksikliği, uzaktan eğitimdeki etkileşim eksikliği nedeniyle öğrencilerin ulaşamadıkları laboratuvar ortamına sanal uygulamalar ile ulaşmaları eğitim öğretime olumlu yönde katkı sağlamıştır. Araştırmacının hazırlamış olduğu yarı yapılandırılmış görüşme formu araştırmanın nitel boyutunu oluşturmuştur, öğrencilere deney grubuna yarı yapılandırılmış görüşme soruları yöneltilmiş ve veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre sanal laboratuvar uygulamalarının eğitime entegre edilerek gerçekleşmesinin yararlı olacağı sonucuna ulaşılmıştır. Akademik başarı testinden elde edilen sonuçlara bakıldığında sanal laboratuvar uygulamalarının araştırmada ki deney grubunda yer alan öğrencilerin akademik başarılarını kontrol grubuna nazaran arttırdığı gözlemlenmiştir. Öğrencilerin tutum ölçeği sonuçları fen bilimlerine yönelik olumlu tutum geliştirdiklerini göstermektedir. Benzer şekilde yarı yapılandırılmış görüşmeler ile öğrencilerin yapılan araştırmadan verim aldıkları, süreç boyunca memnuniyet ile çalıştıkları ve fen dersine yönelik tutumlarının pozitif yönde geliştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.