Abstract:
Bu araştırmanın amacı LGS'de yer alan Türkçe sorularının, Türkçe Dersi Öğretim Programı ve PISA Okuma Becerileri Yeterlikleri bağlamında incelenmesidir. Bu kapsamda son dört yılda gerçekleştirilen (2018, 2019, 2020 ve 2021) LGS uygulamalarında yer alan Türkçe soruları, 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı'ndaki beceri alanları ve kazanımlar doğrultusunda ele alınmıştır. Araştırmanın bir diğer boyutunda ise son dört yılda okuma becerisine yönelik sorulan LGS Türkçe bölümü soruları, PISA Okuma Becerileri Yeterlik Düzeyleri bağlamında değerlendirilmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin elde edilmesinde doküman analizi yöntemine başvurulmuştur. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilerek mevcut verilerin dağılımı yüzde ve frekans değerleri biçiminde tablo ve grafikler üzerinden sunulmuştur. Ayrıca verilerin toplanması ve verilerin çözümlenmesinde uzman görüşlerine başvurulmuştur. Çalışmada her bir yılda 20 soru olmak üzere toplamda 80 Türkçe sorusu üzerinde inceleme gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda elde edilen verilere göre son dört yılda gerçekleştirilen LGS uygulamalarında ağırlıklı olarak okuma becerisine ve asgarî düzeyde yazma becerisine yönelik sorular yer aldığı tespit edilmiştir. Okuma ve yazma becerisi bağlamında da kimi kazanımlara yönelik soruların her uygulamada yer aldığı kimi kazanımların ise hiçbir uygulamada soru olarak sınavlarda yer almadığı anlaşılmıştır. Bunun yanında dinleme ve konuşma beceri alanlarına yönelik herhangi bir sorunun da son dört yılda gerçekleştirilen sınavlarda yer almadığı görülmüştür. Araştırmanın bir diğer boyutunda LGS' de yer alan soruların PISA Okuma Becerileri Yeterlikleri kapsamında incelenmesi sonucunda 2018 ve 2021 yıllarında alt düzey yeterliklerine yönelik soruların; 2019 ve 2020 yıllarında ise nispeten üst düzey yeterliklere yönelik soruların sınavlarda yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu kapsamda konuşma ve dinleme beceri alanlarına da yönelik olacak şekilde bütüncül değerlendirmeyi ön plânda tutan sınavların hazırlanabileceği gibi öneriler araştırmanın sonucu doğrultusunda sunulmuştur.