Abstract:
Bu çalışmada ilk okuma yazma öğretiminde Montessori metoduna dayalı öğretimin ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma becerilerine etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma modeli olarak yarı deneysel modellin alt modellerinden olan eşitlenmemiş kontrol gruplu model tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya ili Serik ilçesinde, ilçe merkezinde bulunan Tekeli İlkokulu'nda 2020-2021 Eğitim – Öğretim yılında iki ayrı sınıfa devam eden 17'si deney 17'si kontrol grubu olmak üzere 34 birinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Deney grubunda ilk okuma yazma öğretimi sürecinde Montessori metoduna dayalı metodla okuma yazma öğretilirken kontrol grubunda MEB Türkçe Programına uygun olarak ders işlemiştir. Yansız atama ile oluşturulan grupların denkliğinden emin olmak amacıyla Öğrenci – Veli Kişisel Bilgiler Formu ile Babayiğit (2016) tarafından geliştirilen Gördüğünü Anlama Beceri Formu, Çizgi Tamamlama Beceri Formu kullanılarak okuma ve yazma becerilerini etkileyecek unsurlar bakımından gruplar arası değerlendirme yapılmıştır. Araştırma için gerekli olan verilerin toplanması amacıyla Okuryazarlığa Ulaşma Zaman Ölçeği, Okuma Hızlarına Ait Çizelge, Okuma Becerisi Ölçeği (Obalar, 2009), Dikte ve Yazma Becerisi Ölçeği (Obalar, 2009) ile Okuduğunu Anlama Becerisi Ölçeği (Obalar, 2009) kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda deney ve kontrol gruplarının okumaya geçiş zamanları, okuma hızları, dikte ve yazma becerileri, okuma ve okuduğunu anlama becerileri anlamlı düzeyde bir farklılık göstermemiştir.