Abstract:
Bu çalışma; Covid-19 Pandemi dönemi Azerbaycan yükseköğretim kurumlarında uzaktan eğitim uygulamasının durumunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu 2021-2022 öğretim döneminde Azerbaycan'da uzaktan eğitim sistemi içerisinde yer almış yükseköğretim kurumları öğrenci ve öğretim üyeleri oluşturmuştur. Araştırmaya 18 öğrenci ve 5 öğretim üyesinden oluşan toplam 23 kişi katılım sağlamıştır. Araştırmanın deseni bütüncül çoklu durum çalışmasıdır. Veriler araştırmacı tarafından görüşme tekniğine uygun hazırlanmış yarı-yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Anket formunda öğrenciler için 5 ve öğretim üyeleri için 5 soru bulunmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmış katılımcıların kendilerine sorulmuş olan sorulara verdikleri yanıtlar kodlanmış ve temalar çıkarılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, uzaktan eğitimin ilk başladığı dönemde üniversitelerin bu sürece tam hazırlıklı olmadıkları, öğretim üyelerinin hızlı bir biçimde sistem hakkında gerekli eğitim ve değişime ayak uydurmaya çalıştıkları, öğrencilerin, öğretim üyelerinin sunduğu dijital platformlardan, internet ve kütüphanelerden yararlandıkları, sistemin ağ yapısı olarak çok yeterli olmadığı görülmüştür. Sürecin devamında yapıcı düzenlemeler gerçekleştirildiğinde uzaktan eğitimin yalnızca zamandan tasarruf sağladığı ancak yüz yüze eğitimin daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır