Abstract:
Bu çalışma, öğrenme motivasyonu benlik sistemleri teorik çerçevesini kullanarak birden fazla dil öğrenenlerin motivasyonel eğilimlerini araştırmaktadır; Bu amaçla, öğrencilerin farklı gelecek benliklerini açıklamak için Çok Dilli Dil Motivasyonu Benlik Sistemlerini ve ideal çok dilli benliği araştıran bir anket kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Antalya'daki dört Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nde öğrenim görmekte olan 15-17 yaş arası 405 Türk öğrencidir. Bu çalışma için ankete dayalı nicel araştırma benimsenmiştir. Dil öğrenenlerin çok dilli düzeyde motivasyonunu ortaya çıkarmak ve çok dilli motivasyona Türkiye'den bir bakış açısı sunmak için, 'Dörnyei'nin Motivasyon anketi' (Taguchi, Magid ve Papi, 2009; Dörnyei, 2010) ve Henry ve Thorsen'in (2018) 'ideal çok dilli benlik' çalışmasından uyarlanan 25 maddelik 5'li likert tipi bir anket uygulanmıştır. Analizin sonuçları, birden fazla dil öğrenenlerin çok dilli benlik algısının değişken olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca bu çalışma, ideal çok dilli benlik kimliğini oluşturmada ikinci dil ideal benlik sisteminin, İkinci Dil Motivasyonu Benlik Sistemleri'nin diğer bileşenlerinden daha önemli olduğunu göstermektedir. Öğrenenlerin dil tercihlerinin farkında olmak, çeşitli dil kaynaklarını sınıfa entegre etmek, birden fazla dili koordineli bir şekilde öğretmek ve çok dilli öğrencilerin sahip olduğu dil hazinesiyle neler yapabileceğine odaklanarak dil öğretiminde daha bütünsel yaklaşımlara yönelmek, öğrencilerin çok dilli gelecek benliklerini oluşturmada katkıda bulunacaktır.