Abstract:
Bu araştırma ile ergenlik dönemi 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerinin okul programı, cinsiyet ve sınıf düzeyi gibi çeşitli değişkenler açısından incelenerek değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Değişkenler ile yaratıcılık düzeyleri arasında bulunan ilişkinin etkilerini belirlemek adına ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılı için Antalya / Muratpaşa ilçesinde bulunan Atatürk Ortaokulu ve Uğur Okulu ile Antalya/Alanya ilçesinde bulunan Waldorf Okulu 6.,7. ve 8. sınıf öğrencileri (n:187) oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Şekilsel A Formundan yararlanılmıştır. Yaratıcılık düzeyinin ölçülmesine ilişkin toplam yaratıcılık puanları ile yaratıcılığın alt boyut puanlarından (Şekilsel Akıcılık, Şekilsel Orijinallik, Başlıkların Soyutluğu, Zenginleştirme, Erken Kapamaya Direnç, Yaratıcı Kuvvetler Listesi) yararlanılmıştır. Veriler SPSS 26.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bazı verilerin normal dağılım göstermemesi sebebiyle hem parametrik hem de parametrik olmayan analizlerden yararlanılmış, değerlendirme için Kruskal Wallis Testi, Mann Whitney U Testi, Tamhane's T2 Testi ve Anova Testi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin toplam yaratıcılık puanları ile sınıf düzeyleri arasında göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu farklılığın ağırlıklı olarak 8. sınıf düzeyi öğrencilerin lehine olduğu belirlenmiştir. Toplam yaratıcılık puanı ile okul türü arasında ise yalnızca Waldorf okulları lehine anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Toplam yaratıcılık puanlarında cinsiyet türüne göre anlamlı bir fark bulunamamıştır. Yaratıcılığın alt boyut puanları incelendiğinde ise örneklem grubunun tamamının birer sınıf düzeyinde toplanması sonucunda elde edilen tüm grup sınıf düzeylerinde 8. sınıflar lehine anlamlı farklılık görülürken, yalnızca zenginleştirme alt boyutunda 6. sınıflar lehine de anlamlı fark olduğu görülmüştür. Alt boyutların okul türü açısından değerlendirilmesi ile birlikte ''şekilsel akıcılık'' puanlarının Waldorf okulları, ''şekilsel orijinallik'' puanlarının hem Waldorf hem Uğur okulları, ''başlıkların soyutluğu'' puanlarının Atatürk Ortaokulu ile Uğur Okulları lehine anlamlı farklılığa sahip olduğu belirlenmiştir. Diğer alt boyutlar olan ''zenginleştirme'', ''erken kapamaya direnç'' ve ''yaratıcı kuvvetler listesi'' boyut puanları ile okul türleri arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır.