Abstract:
Çalışmamızda muhtelif romanlardaki çocuk merkezinde meydana gelmiş inanışlar, uygulamalar, edebiyat ve günlük yaşam unsurları ele alınmaktadır. Çocuk folkloru konusunda malzemelerin var edicisi tek başına çocuklar değildir. Lakin merkezde daima çocuklar bulunmaktadır. Çalışma hududunun gebelikten evvelki süreçlerle başlaması ise gereklidir. Gebeliğin gerçekleşmesiyle çocuk etrafında oluşmuş zengin bir inanışlar bütününe rastlarız. Böylece gebeliğin gerçekleştiği zamandan çocuğun büyümesine değin geçen süre içerisinde çocuk etrafında zengin bir kültürel birikimin meydana geldiği görülür. Öyle ki okunan romanlardaki malzemeler doküman analizi yöntemiyle incelenmiş ve betimsel olarak sunulmuştur. Çalışmanın dokusunu ise temelde sözlü kültürün yazılı kültüre olan inkişafı meydana getirmiştir. Böylece çalışma, altı ana bölüm etrafında teşekkül etmekle birlikte çalışmanın esas dokusunu "Okunan Romanlar Hakkında" adlı bölüme kadar olan bölümler teşkil etmektedir. Söz konusu bölümler nazarında sözlü kültürün romanlara da kaynaklık yaptığı müşahede edilmekle birlikte yazarların farklılaşan bakış açılarıyla beraber bunları romanlarına yansıttıkları görülmektedir. Böylece muhtevadaki çeşitlenmede kültürel dokudaki farklılıkların yansımasının son derece tesirli olduğu da görülmektedir.