Özet:
Alexander Scriabin, ilk başta Polonyalı besteci ve piyanist Frederich Chopin'den etkilenmiş, ilk eserlerini Chopin'e yatkın bir dilde vermiş, çok geçmeden çağdaş müzikte başlayan gelişmeler üzerine atonaliteye doğru evrilmiştir. Dönemin önemli bestecilerinden Arnold Schönberg'den bağımsız ve habersiz olarak kendi tarzını oluşturan 'Mistisizm' akımına da öncülük etmiştir. Nikolai Medtner de Scriabin'e benzer şekilde ilk eserlerinde romantik izler barındırmış, daha sonra bestelerinde kurallara bağlı kalmamayı tercih etmiş, Sembolizm akımından etkilenmiş, çağdaşları gibi daha çok piyano müziği için eserler bestelemiştir. Bu çalışma, Moskova Konservatuarı'ndan mezun olmuş, ikisi de Rus bestekar ve piyanist olan Alexander Scriabin ve Nikolai Medtner'in piyano konçertoları arasındaki teknik ve müzikal yapıların farklılıklarının ve benzerliklerinin incelenmesi üzerine yapılmıştır. Bestecilerin hayatlarına ve eserlerin yazıldığı döneme dair literatür taramasının ardından Alexander Scriabin'in 1. Konçertosu ve Nicolai Medtner'a ait konçertonun serim kısmı incelenerek betimsel bir çalışma yapılmıştır. Medtner'in , S. Rachmaninoff, A.Scriabin ya da Tschaikovsky gibi ünlü Rus Bestecileri kadar tanınmayışı, onun eserlerinin yerini sarsmamış, Rus müziğinde önemli bir yere sahip olduğunu göstermiştir. İkisi de aynı dönemde ünlenseler de benzerliklerinin yanı sıra, kompozisyon olarak yapısal anlamda farklı anlayışlarda olup, eserleri sadece Rus müziğinde sınırlı kalmamış, adları Çağdaş Dönem Müziği'nin önde gelen bestecileri arasına girmiştir.