Özet:
2000'li yıllarda dünya, her alanda, büyük bir değişim yaşamaktadır. İş dünyası ve işletmeler de bu büyük değişimden derinlemesine etkilenmektedirler. Son yılların hakim çevresel değişmeleri olarak ortaya çıkan küreselleşme, bilgi işleme ve haberleşme teknolojisindeki gelişmeler ve artan rekabetin yaratmış olduğu yeni durumlara uyabilmek, rekabet avantajlarını artırabilmek için çeşitli yeni yönetim kavram ve teknikleri ortaya çıkmakta ve uygulamaya konulmaktadır. Bu tez çalışmasında, 1990'h yılların başında, sürekli iyileştirmeyi öngören Toplam Kalite Yönetiminin ayrılmaz bir parçası haline gelen Kıyaslama Yönetimi, insan kaynakları yönetimi boyutuyla incelenmiştir. Aynca insan kaynakları yönetiminde kıyaslama yönetim tekniğinin Türk işletmelerindeki uygulamalarına ilişkin olarak gerçekleştirilen bir alan araştırması sunulmuştur. Çalışmada kıyaslama yönetim tekniğinin insan kaynaklan yönetim fonksiyonunda uygulama düzeyi, uygulamadan elde edilen kazançlar ve karşılaşılan sorunlar üzerinde durulmuştur. İnsan kaynaklan yönetiminde kıyaslama yönetimi uyguladıklannı ifade eden ve araştırmaya katılan Türk işletmelerinde, kıyaslama anlayışının ne olduğu, hangi unsurlannın yoğun uygulandığı ve mevcut insan kaynakları uygulamaları araştırılarak, bir sıralamaya tabi tutulmuştur. Araştırmanın yapıldığı işletmelerde konunun kısıtlı bir uygulama alanına sahip olduğu görülmüştür. Buna rağmen firmaların konuya eğilimleri ve sarfedilen çabalar umut vericidir.