Abstract:
Bu araştırma, işletmelerin, okul yönetimlerinin, koordinatör öğretmenlerin ve turizm eğitimi gören meslek lisesi öğrencilerinin, turizm işletmelerinde yapılan beceri eğitimi kapsamında, yaşadıkları temel sorun alanlarının bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın temel sorusu İşletmelerin, okul yönetimlerinin, koordinatör öğretmenlerin ve turizm eğitimi gören meslek lisesi öğrencilerinin, turizm işletmelerinde yapılan beceri eğitimi kapsamında yaşadıkları temel sorunlar nelerdir? Ve metaforlar aracılığıyla beceri eğitim uygulamalarını zihninizde hangi simgelerle betimlemektesiniz? şeklindedir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımından yararlanılmıştır. Böylece konunun derinlemesine incelenebileceği beceri eğitiminin sorunlarına ilişkin ayrıntılı verilere ulaşılabileceği düşünülmektedir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni, durum çalışması desenlerinlerinden de "iç içe geçmiş çoklu durum deseni" kullanılmıştır. Aynı zamanda nitel yaklaşım çerçevesinde veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme; veri analiz yöntemi olarak da içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya-Manavgat bölgesindeki, beş yıldızlı otellerin işletme temsilcileri, turizm eğitimi veren meslek liselerinin okul yönetimleri, koordinatör öğretmenler ile 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında turizm işletmelerinde beceri eğitimi yapmış lise 11. ve 12. sınıf öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda, beceri eğitimi ile ilgili işletmelerin; öğrencilerden, koordinatör öğretmenlerden, personelden, okul yönetimleri ve yasal zorunluluklardan kaynaklanan sorunlar yaşadıkları, okul yönetimlerinin; işletme, öğrenci velileri, öğrenci, koordinatör öğretmen, yönetimsel ve yasal zorunluluklar temelli sorunlar yaşadıkları, koordinatör öğretmenlerin; işletme, okul yönetimleri, veli-öğrenci kaynaklı sorunlar yaşadıkları ve beceri eğitimi yapan öğrencilerin, kendileri, öğretmen ve okul idaresi, ulaşım, ve işletmelerle ilgili sorunlarla karşı karşıya kaldıkları tespit edilmiştir. Paydaşların birbirlerinin sorunlarından tam olarak haberdar olmadıkları, bu sebeplerden sorunlara çözüm önerileri geliştirilemediği düşünülmektedir. Bu araştırmanın beceri eğitiminin paydaşlarının iletişimlerinin güçlenmesine ve aralarında empati iklimi oluşmasına katkı verebileceği düşünülmektedir.