Abstract:
Çağımızın işletmecilik anlayışında, işletmeyi oluşturan temel fonksiyonlar arasında ön plana çıkan insan kaynaklan fonksiyonu işletmelerin başarı ve başarısızlıklarını belirleyen bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. İşletmelerin sahip oldukları işgücünün kalitesi ve performans seviyesi işletmenin başarıya ulaşmasındaki önemli göstergelerden biridir. Bu amaçla, insan kaynakları yönetiminde performans değerleme çalışması yapılmaktadır. Günümüzde bu derece önem kazanan performans değerleme çalışmasında kullanılan performans değerleme yöntemleri arasında geleneksel yöntemlerin yam sıra çağdaş performans değerleme yöntemlerinin de kullanılması zorunlu olmaktadır. Ücret-maaş yönetimi, kariyer yönetimi, eğitim gereksiniminin saptanması, işten ayırma kararlan, rotasyon ihtiyacı gibi organizasyonel kararların alınmasında etkili bir rol oynayan performans değerleme etkinliği tüm endüstriler için zorunlu bir öğe olmuştur. Konaklama endüstrisinin, emek-yoğun bir endüstri olması ve temel girdisinin insan faktörü olmasından dolayı insan kaynaklan yönetimi açısından oldukça duyarlı bir özelliğe sahiptir. Konaklama endüstrisi içerisinde yere alan beş yıldızlı otel işletmelerinde işgörenlerin performans düzeyleri, yaptıklan işe olduğu kadar ve müşteriye de kaliteli hizmet olarak yansımaktadır. Beş yıldızlı otellerin yapılan gereği kaliteli hizmet üretebilmeleri, ancak işgörenlerin etkinliğine bağımlı olarak gerçekleşebilmektedir. Bu nedenlerden dolayı ele aldığımız bu çalışmada, insan kaynaklan yönetiminde performans değerleme yaklaşımlan irdelenmiş ve Antalya Yöresinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmelerinde performans değerleme uygulamalan araştınlarak, elde edilen bulgular yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.