Özet:
Bu araştırmada ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin dinleme ve konuşma becerilerine yönelik başarılarının öğrenci odaklı etkinlikler kullanılarak ve bu şekilde öğrenciler pasif dinleyici konumundan aktif uygulayıcı konumuna getirilerek artırılıp artırılamayacağının araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma 2010-2011 güz ve bahar dönemlerinde 8 haftalık iki ayrı bölüm halinde toplam 16 hafta boyunca devam ettirilmiştir. Güz dönemindeki birinci 8 haftalık bölümde dinleme becerileri, bahar dönemindeki ikinci 8 haftalık bölümde ise konuşma becerileri ele alınmıştır. Çalışmaya, Burdur Gazi İlköğretim Okulu 6. sınıf öğrencilerinden 48 öğrenci katılmıştır. Çalışmada amaç öğrenci başarısının ölçülmesiyle elde edilen verilerin araştırılması olduğundan nicel araştırma yöntemlerinin kullanılması tercih edilmiştir. Bu çalışma öntest-sontest deney-kontrol gruplu çalışma deseninde düzenlenen deneysel bir çalışma olarak uygulanmıştır. Öğrenciler rastgele atama yöntemiyle deney grubu ve kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Dinleme becerilerinin ele alındığı birinci bölümde deney ve kontrol grupları 24?er öğrenciden, konuşma becerilerinin ele alındığı ikinci bölümde ise deney ve kontrol grupları 22?şer öğrenciden oluşmaktadır. Deney ve kontrol grupları her iki bölümün ilk haftasında dinleme ve konuşma başarı testlerini içeren öntestlere tabi tutulmuş ve gruplar arasında istatistiksel olarak manidar bir farkın bulunmadığı tespit edilmiştir. Deney grubundaki öğrencilerle çalışmanın her iki bölümünde de 2. haftadan itibaren 6 hafta boyunca ve 1 ders saati içinde ders kitaplarından işledikleri konulara ek/tamamlayıcı olarak öğrenci odaklı etkinliklerle geliştirilmiş dinleme ve konuşma aktiviteleri uygulanmıştır. Kontrol grubu ise daha önce kullanılmakta olan yöntemlerle derslerine devam etmişlerdir. Her iki bölümde de 6 haftalık uygulama süresinin bitmesini takip eden haftada deney ve kontrol gruplarına dinleme ve konuşma başarı testlerinin yer aldığı sontestler verilmiştir. Öntest ve sontestlerden toplanan veriler Bağımlı Örneklem ve Bağımsız Örneklem T-testleri ve Sınıf İçi Korelasyon Katsayısı kullanılarak SPSS 16.0 istatistik paket programıyla incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre genç yetişkin öğrenenlerin dinleme becerilerindeki başarıları açısından deney ve kontrol grupları arasında istatistiksel olarak manidar bir farkın oluştuğu, konuşma becerilerinde ise her iki grubun başarı seviyelerinde artış olmasına rağmen deney grubunda bu artışın etki büyüklüğünün kontrol grubuna göre daha fazla olduğu gözlemlenmiştir. Ortaya çıkan bu sonuçlara göre öğrencilerin dinleme ve konuşma becerilerini geliştirmede öğrenci odaklı etkinliklerle zenginleştirilen derslerin öğrencilerin bu becerilerdeki başarı düzeylerini artırmada etkili olduğu anlaşılmıştır.