Özet:
20. yy ekonomik, sosyal ve siyasi değişimlerin oldukça fazla ve hızlı yaşandığı bir dönem olmuştur. Bu dönemde gelişen teknolojilerin sunduğu imkanlar yerel ekonomilerin her geçen gün küreselleşmesine neden olmaktadır. İşletmeler arası rekabetin artması ile birlikte insan kaynağı, şirketlerin operasyonlarını yürütebilmeleri için büyük önem kazanmıştır. Bu nedenle işletmeler potansiyeli yüksek yetenekli bireyleri cezbetmeye, geliştirmeye ve elde tutmaya çaba harcamaya başlamışlardır. Bu noktada "yetenek" işletmelerin ihtiyaç duyduğu kavram olarak ortaya çıkmaktadır. Eşsiz ve taklit edilmesi zor olan insan sermayesi işletmelerin birbirlerine üstün gelmeleri için en önemli ve vazgeçilmez bir etken halini almıştır. Böylece "Yetenek Yönetimi" kavramı ortaya çıkmış ve yetenek yönetimi iş dünyasında giderek kritik bir başarı faktörü olarak tanımlanmıştır. Emek yoğun olan turizm sektöründe ise insan kaynakları yöneticilerinin karşılaştığı işe alma ve elde tutma önemli sorunlardandır. Düşük ücret, uzun çalışma saatleri, kariyer fırsatlarının sunulmaması ve bu doğrultuda yüksek işgücü devri çalışan bağlılığını olumsuz etkileyen durumlardır. Bu durumda yetenek yönetimi, turizm sektöründe yaşanan bu olumsuzlukların aşılmasında ilgi çekici fırsatlar sunmaktadır. Bu araştırmanın amacı ise; Antalya'daki beş yıldızlı otellerin insan kaynakları departmanlarının yetenek yönetimi ile ilgili faaliyetleri ne derece yerine getirdiklerini tespit etmek, beş yıldızlı otellerde yetenek yönetimi bakış açısının ne kadar önemli olduğunu ortaya koymak ve bu doğrultuda önerilerde bulunmaktır. Bu bağlamda, araştırma sonuçlarına göre yetenek yönetimi yaklaşımının benimsenmeye başladığı fakat yetenek yönetimi uygulamalarının henüz yeterli seviyede olmadığı anlaşılmıştır.