Abstract:
Bu çalışmanın amacı İngiliz Dili ve Edebiyatı (İDE) ve İngilizce Öğretmenliği öğrencilerinin (İDÖ) çalışma alanlarıyla ilgili akademik metinler okuduktan sonra kullandığı bilişsel okuma sonrası stratejilerini belirlemektir. Alan yazında okuma sonrası stratejilerini ölçen bir ölçme aracı bulunmadığından çalışmayı yürütmek için bir anket geliştirildi. Anketi geliştirmek için, yabancı dil ve ikinci dil olarak İngilizce alanında alan yazın ve mevcut okuma stratejileri anketleri incelendi ve okuma sonrası stratejileri listelendi. Daha sonra anket üç uzman tarafından incelendi. Uzmanların yorum ve değerlendirmelerine göre anket maddelerinin ifadeleri düzenlendi ve biliş üstü stratejiler elendi. Son olarak ankete pilot uygulama yapıldı. Pilot uygulama sonuçlarına bazı maddeler düzenlendi. Anket üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm katılımcılarla ilgili bilgi toplamaktadır. İkinci bölüm okuma sonrası stratejilerinin kullanımıyla ilgili bilgi toplamaktadır. Bu bölüm iki alt faktörden oluşmaktadır: metne geri dönmeden ve metne göre dönerek. Üçüncü bölümde öğrencilere kullandıkları başka oturma sonrası stratejilerin olup olmadığını soran açık uçlu bir madde bulunmaktadır. Açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve Cronbach alfa analizi sonuçları anketin güvenilir ve geçerli bir araç olduğunu doğrulamıştır. Akdeniz Üniversitesindeki birinci ve ikinci sınıf 226 İDE ve İDÖ öğrencisi çalışmaya katılmıştır. Bulgular öğrencilerin bilişsel okuma sonrası stratejilerini orta düzeyde kullandığını göstermiştir. Ayrıca öğrencilerin strateji kullanımında sınıf, bölüm, cinsiyet veya hazırlık eğitimi alıp almama bakımından farklılaşmadığı bulunmuştur.