Özet:
Bu araştırmanın amacı, takım sporlarından Futbol, Basketbol, Voleybol ve Hentbol branşlarında sporcuların duygusal zekâ ve iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi Araştırmanın örneklemini salon sporu yapan Basketbol, Hentbol ve Voleybol oynayan sporculardan Türkiye'nin çeşitli yerlerinden toplam 419 2. ve 3. lig sporcularından oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak katılımcılardan veri elde etmek için İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği (İBDÖ) (Korkut, 1996) ve Sporda Duygusal Zekâ Envanteri (Adiloğulları ve Görgülü, 2015) kullanılmıştır. Ayrıca katılımcıların yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, medeni durumlarıyla ilgili bilgi toplamak için oluşturulmuş olan kısa bir Kişisel Bilgi Formundan yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin analizleri için SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistiksel analizler, ikili gruplarda t testi ve ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında ise oneway ANOVA testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi ise p<0.05 olarak belirlenmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde cinsiyet değişkeni açısından sporcuların iletişim beceri düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaştığı saptanmıştır. Aynı zaman da araştırmaya katılan sporcuların cinsiyet değişkeni açısından duygusal zekâ düzeyleri incelendiğinde duygusal zekâ düzeyleri alt boyutlarından başkalarının duygularını değerlendirme, kendi duygularını değerlendirme ve duygu düzenleme alt boyutlarında istatistiksel anlamda anlamlı bir farklılık gözlemlenirken, sosyal beceriler ve duygu kullanımı alt boyutlarında istatistiksel anlamda anlamlı bir farklılık gözlemlenmemiştir. Bu araştırmanın sonucunda cinsiyetin iletişim düzeyi ve duygusal zekâ açısından istatistiksel bir farklılığa neden olurken medeni durum, eğitim durumu, sporculuk düzeyi ve gelir düzeyi değişkenlerinin istatistiksel bir farklılığa neden olmadığı belirlenmiştir