Abstract:
Bu çalışmanın amacı, Artvin ili merkez ilçesindeki okullarda çalışan öğretmenlerin sendikalara katılmama nedenlerini incelemek ve değerlendirmektir. Hemen hemen bütün meslek gruplarında olduğu gibi öğretmenlerinde bazı maksatlarla kurmuş oldukları meslek örgütleri bulunmaktadır. Bu mesleki örgütler sendikal faaliyetlerde bulunurlar ve üyelerinin taleplerine bu faaliyetlerle cevap vermeye çalışırlar. Bu bağlamda araştırmanın örneklemini Artvin ili merkez ilçesinde ilkokul, ortaokul ve lisede hizmet veren ve hiçbir sendikaya üye olmayan 108 öğretmen araştırma kapsamına alınmıştır. Daha önce geçerliliği, güvenirliği yapılmış bir anket yardımıyla öğretmenlerin sendikalara üye olmama nedenleri araştırılmıştır. Bu anket Sendikalardan Kaynaklanan Problemler, Sosyal Problemler, Öğretmenlerden Kaynaklanan Problemler olarak üç alt boyut şeklinde hazırlanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuca göre öğretmenler en çok sosyal problemlerden ( = 3,47) dolayı sendikalara üye olmamaktadır. Araştırma ölçek sorularından en çok puanı "Bazı kişilerin makam sahibi olduğu, diğerlerinin geri planda kaldığı kurumlar ( =3,62)," ile "Değişen siyasi iktidar ve düşüncelere göre sendikaların görüşü, üye sayısı, aktiviteleri de değişmektedir ( =3,62)" olduğu görülmektedir. Aynı zamanda araştırmada sosyodemografik değişkenlerle ölçek alt boyutları arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı görülmektedir (p=0.05). Sendikaların gerekli bir oluşum olduğunu düşünenlerin oranının ve sosyal problemler alt boyut ortalamasının yüksek olması sendikaların yapısal ve eylemsel bazda kendilerini değiştirmeleri gerektiğini ortaya koymaktadır.