Özet:
Türkiye'de öğretmen adayları devlet okullarına İngilizce öğretmeni olarak atanabilmek ve bu okullarda çalışabilmek için Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) ve Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT) sınavlarına girmek ve zorunlu olan bir mülakata katılmak durumundadırlar. Ancak, bu sınavlardan ve mülakattan geçerli not alanlar ancak öğretmen olarak atanabilmektedir Bu süreç eğitim işgücünü şekillendirmek için oldukça önemli olmasına rağmen bu konu üzerine yapılan çalışmalar yetersizdir. Bu çalışma Öğretmenlik Alan Testinin karma metot araştırma yoluyla analizini sunmayı amaçlamaktadır. Çalışma için gerekli olan nitel veriyi toplayabilmek için uzmanlara danışılmış ve ÖABT hakkında SWOT analiz yöntemi kullanılarak sınavın güçlü, zayıf, fırsat ve tehdit yaratan yönleri hakkında görüşlerini paylaşmaları istenmiştir. Sekiz uzman bu çalışma için gerekli nitel veriyi sağlamış ve bu testin olumlu ve olumsuz etkilerini vurgulamışlardır. Uzmanlardan bazıları ile mülakat yapılmış ve görüşme için müsait olmayanlar için araştırmacı tarafından SWOT'a göre hazırlanmış olan uzman görüş formları üzerinden görüşlerini bildirmişlerdir. Uzmanların belirttiği noktalara göre temalar oluşturulmuş ve frekanslar belirlenmiştir. Daha sonra, bu temalarla ilgili olarak kodlar oluşturulmuş ve nicel veri toplayabilmek için bir anket oluşturulmuştur. SWOT analizine göre elde edilen verilerle geliştirilen bu ölçme aracı bir devlet üniversitesinde okuyan İngilizce öğretmen adayları (N=92) üzerinde pilot çalışma ile uygulanmıştır. Anket 35 maddeden oluşmaktadır ve iç tutarlılığı Cronbach alfa katsayısı kullanılarak ölçülmüş ve yüksek seviyede güvenirlik hesaplanmıştır (α=0.80). Bunu takiben, ÖABT'ye girmeyi planlayan İngilizce öğretmen adaylarının ÖABT hakkındaki görüşlerini alabilmek için daha büyük bir öğretmen adayı grubu (N=275) gönüllülük esasıyla anketi cevaplayarak çalışmaya katılmışlardır. Sonuçlar, katılımcıların ÖABT'nin gerekliliğine ve teorik bilgilerini ölçmesi açısından etkililiğinden memnun olmalarına ve bilgilerini ölçmede standart bir araç olduğunu düşünmelerine rağmen, kapsam geçerliliği hakkında endişelerinin olduğunu ve ÖABT'nin öğretmenlik uygulaması bölümünü ve öğretme becerilerini göz ardı ettiği konusunda hemfikir olduğunu göstermektedir.