Abstract:
Piyano eğitimi, psikoloji ve nörobilim alanlarında geniş bir literatür çalışmasına dayanan bu çalışmada, piyano eğitimine uygulanan öğrencilerin bireysel öğrenme modellerinin (görsel, devinimsel ve işitsel) etkilerini deneysel olarak araştırmak amacıyla tasarlanmıştır. Gözlemsel deney boyunca yukarıda belirtilen üç baskın yöntemden birine sahip altı seçilmiş yetişkin, araştırmacı tarafından geliştirilen üç ezberleme stratejisi kullanılmıştır. Çalışmanın deney bölümünde, öğrenme stratejilerine dayalı ezberleme yöntemlerinin etkileri, sunulan müzik eserinin kontrol kaydındaki hataların sayımı ile ölçülerek değerlendirme yapılmıştır. Deneysel çalışmayı uygulayan öğretmenin performanslarla ilgili görüşleri ise nitel araştırma yöntemi ile her oturum sonunda, araştırmacının geliştirdiği Öz Değerlendirme ölçeğinin katılımcılar tarafından doldurulmaları yoluyla elde edilmiştir. Deney sonucunda, öğrenme stilleri ile ezberleme süreci arasında doğrudan bir ilişki olduğu "Hata Oranı Analizi" yontemi kullanılarak kanıtlanmış oldu. Katılımcılardan baskın stratejileri kullanarak piyano parçası ezberlemeleri istenmiştir. Ardından yapılan "Hata Oranı Analizi" değerlendirildiğinde, katılımcıların en iyi ezberledikleri parçalar olduğu anlaşılmıştır. "Hata Oranı Analizi"de stratejiler arasında küşük ve büyük farklılar meydana gelebilmektedir. Bu durumda "Hata Oranı Analizi", öğrenme süreçlerini anlamaya yönelik yeni bir bakış açısının gerekli olduğunu da ortaya koymaktadır. Katılımcıların strateji tercihleri ile çalışmanın sonuçları arasında farklılılar bulunmaktadır. Elde edilen bilgilerin yeteri kadar ikna edici kanıtlar içermemesinden dolayı strateji kullanımının ezberleme hızını önemli ölçüde arttırabileceği ne doğrulanabildi ne de çürütülebildi. Ezberleme sürecinin her şeyden önce kişiye özgü çalışılması gereken bireysel bir özellik olduğu düşünüldüğünden, bu çalışma çerçevesinde araştırmacı tarafından genelleme ve genel uygulama önerilmemiştir. Algısal öğrenme modeline bağlı piyano çalarken ezber yapabilme sürecinin özelliklerini araştırmak için daha fazla disiplinlerarası nitel ve deneysel çalışmaların yapılması önerilmektedir.