Özet:
Bu çalışmanın amacı açık uçlu araştırma sorgulamaya dayalı fen bilgisi laboratuvar uygulamaları kapsamında evde bilim uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri, fen öğrenme becerileri, bilimsel sorgulama becerileri ve öğrenme stilleri üzerindeki etkisini ve öğretmen adaylarının fen bilgisi evde bilim laboratuvar uygulamaları kapsamında görüşlerini araştırmaktır. Araştırma Akdeniz Üniversitesi'nde 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar döneminde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 3.sınıf 79 kişilik fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada karma yöntemlerden yakınsayan paralel karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda tek grup ön test son test deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada nicel veriler nitel verilerle desteklenmiştir. Araştırma toplam 10 hafta sürmüştür. Araştırmanın verilerini toplamak için Kılıç ve Şen (2014) tarafından Türkçe' ye uyarlanan ''Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği'', Şenler (2014) tarafından Türkçe' ye uyarlanan ''Fen Öğrenme Beceri Ölçeği'', Karışan, Bilican ve Şenler (2017) tarafından Türkçe' ye uyarlanan ''Bilimsel Sorgulama Görüş Formu'' ve Gencel (2007) tarafından Türkçe' ye uyarlanan ''Kolb Öğrenme Stili Envanteri'' ve öğretmen adaylarının uygulama hakkındaki görüşlerini içeren yansıma kâğıtları kullanılmıştır. Araştırmanın nicel analizleri sonucunda açık uçlu araştırma sorgulamaya dayalı fen bilgisi laboratuvar uygulamaları kapsamında evde bilim uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinde ve fen öğrenme becerilerinde ön test son test sonuçları arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Açık uçlu araştırma sorgulamaya dayalı fen bilgisi laboratuvar uygulamaları kapsamında evde bilim uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel sorgulama becerilerinin tüm alt boyutlarında dönem sonunda bilgili kategorisinde artış olduğu bulunmuştur. Açık uçlu araştırma sorgulamaya dayalı fen bilgisi laboratuvar uygulamaları kapsamında evde bilim uygulamalarında fen bilgisi öğretmen adaylarının yerleştirme, özümseme, ayrıştırma, değiştirme öğrenme stillerine sahip olduğu ve dönem sonunda öğretmen adaylarının öğretmen adaylarının öğrenme stillerinde değişimler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın nitel sonuçları beceriler, öğrenme ortamı, uygulama süreci ve duyuşsal değişimler temaları çerçevesinde incelenmiştir. Fen bilgisi öğretmen adayları, bu süreçte bilimsel süreç becerileri, yaratıcı düşünme becerileri, eleştirel düşünme becerileri, araştırma becerileri, sorgulama becerileri, problem çözme becerilerinin geliştiklerini yansıtmışlardır.