Özet:
Bu tez çalışması babası hayatta olmayan ortaokul son sınıf öğrencilerinin Lise Giriş Sınavına yönelik görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz deseni uygulanmıştır. Ayrıca araştırmada, amaçlı örnekleme çeşitlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında sekizinci sınıf olup LGS' ye giren 2020-2021 eğitim öğretim yılında dokuzuncu sınıf olan sadece devlet okullarında eğitim alan öğrenciler ve onların velileri oluşturmaktadır. Antalya ili sınırları içinde 2 merkez ilçede okuyan ve babası hayatta olmayan 10 öğrenci ile 10 veli çalışma grubunda yer almaktadır. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış soru formu kullanılarak, 15-45 dakika arasında gerçekleştirilen derinlemesine görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesi amacıyla; tema analizi, betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, konuya ilişkin öğrenci ve veli görüşlerini yansıtan bulgulardan oluşmaktadır. Bu bulgular, öğrencilerin baba kaybı ve eğitim durumu hakkındaki görüşlerinin yanı sıra velilerin öğrenciler hakkındaki başarı durumlarına etki eden baba kaybı ve öğrencinin sınav başarısı arasında ilişkiye dair ifadeleri içermektedir. Yapılan görüşmeler sonucunda Fen Lisesi, Anadolu Lisesi, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Mesleki Eğitim Merkezine giden kız ve erkek öğrencilerin oluşturduğu örneklemde baba kaybı ile sınav başarısı arasında bir ilişki kurulamamıştır. Ayrıca erkek ve kız öğrenciler için baba kaybı ile sınav başarısı arasında da ilişki bulunamamıştır. Sonuç olarak iki cinsiyet için eğitim durumunu belirleyen faktörlerin kişilik özellikleri, yetenekleri, sorumluluk duygusu gibi iç kontrol mekanizmaları olduğu görülmüştür.