Özet:
Yaratıcı drama, bir grup katılımcının kendi geçmiş deneyimlerinden yola çıkarak bir mekânda, bir lider eşliğinde, drama teknikleri ve oyunsu süreçlerle herhangi bir konuyu, kavramı, fotoğrafı ve durumu irdeleme sürecidir. Yaratıcı drama yöntemi "Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı" ünitesinde öğrencilere soyut gelen bu ünitenin somutlaşmasını ve öğrencilerin eğlenerek öğrenmesini sağlayacaktır. Bu şekilde bireyler bilgileri daha fazla özümseyecek, yaparak ve yaşayarak öğreneceklerdir. Ayrıca temel dil becerileri gelişecek, aralarındaki iş birliği ve dayanışma artacak ve sosyalleşeceklerdir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, doküman analizi deseni önemli bir yer tutmaktadır. Yaratıcı drama yönteminin teknikleri, yaratıcı drama yönteminde kullanılan oyunlar ve İlköğretim 6. Sınıf Eğitim Bilişim Ağında ve Millî Eğitim Bakanlığı 6. sınıf ders kitabındaki materyaller, drama sınıfının/salonunun özellikleri taranmış ve "Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı" ünitesinde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasına yönelik ders planları geliştirilmiştir. Bu ders planı örnekleri öğretmenler için öneri niteliğindedir. Ayrıca öğretmenlerin kullanabileceği materyaller, müzikler, metinler, atık maddeler gibi otantik dokümanlara ve ders planlarında kullanılabilecek değerlere yönelik öneriler verilmiştir. Bu amaçla uygulamalar sırasında sınıfın çok sıcak/soğuk ve az/çok ışıklı ortamda olmaması, havalandırılması ve temiz olması önerilir. Ayrıca 6.sınıf öğrencilerinin somut işlemler döneminde olmaları nedeniyle hareketli müzikler kullanılması ancak diğer tarzlarda müzik çeşitlerinin de kullanılabileceği, öğrencilerde anlam oluşturmaması için genel olarak yabancı veya sözsüz müziklerin daha çok kullanılması gerektiği, büyük gruplarda uygulanma zorluklarından dolayı katılımcı sayısının 12 katılımcı ile sınırlı tutulması önerilmiştir. "Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı" ünitesinin yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesine yönelik ders planlarına öğrencilere temizlik, sağlık, yardımlaşma gibi kişisel ve toplumsal değerleri aktaran etkinliklerin de konulabileceği tespit edilmiştir.