Özet:
Bu araştırmanın amacı 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı' na bağlı ortaokullarda okutulmakta olan 8. sınıf ders kitabında bulunan çözümlü örneklerin sınıflandırılmasının yapılmasıdır. Yapılan bu çalışmada matematik ders kitabında yer alan örneklerin sınıflandırılması amaçlandığı için nitel desende doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Ders kitabında yer alan ilk dört üniteye ait örnekler Alkan (2016) tarafından geliştirilen örnek türlerinin sınıflandırıldığı teorik çatı kullanılarak sınıflandırılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular için frekans ve yüzde değerleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, 8. sınıf matematik ders kitabında yer alan örneklerin, % 31,44' ü başlangıç örneği, % 48,45' i standart örnek, % 19,33' ü geliştirici örnek, % 0,26' sı uç örnek, % 0,52' si örnek dışı örnek ve % 0' ı karşıt örnek sınıflandırılmasına ait bulunmuştur. 8. sınıf matematik ders kitabında ilk dört üniteye ait örneklerin sınıflandırılması sonucu elde edilen bulgular doğrultusunda matematik öğretim programı kapsamında öğrenme alanlarına ait kazanımların, tanım ve kurallarını açıklama ile bu işlemsel sürecin nasıl uygulandığını gösterme amacıyla en çok standart örneklere yer verildiği tespit edilmiştir. Matematik dersi sarmal olarak ilerleyen bir ders olmasından dolayı hatırlatma, dikkat çekme ve tanıma alt yapı oluşturmak amacıyla başlangıç örneklerine ve tanımın oluşturduğu algıyı genişletmek , konular arası ilişki sağlayarak kavramın sınırlarını genişletme için geliştirici örneklere yer verildiği tespit edilmiştir. 8. sınıf matematik ders kitabında yer alan çözümlü örneklerde; uç ve örnek dışı örneklerin az sayıda kullanıldığı, karşıt örneklerin ise hiç kullanılmadığı tespit edilmiştir.