Abstract:
9-12 Yaş Çocuklarda Akran Zorbalığı ve Akran İlişkileri Bu araştırmada ön ergenlik döneminde olan 9-12 yaş çocuklarda akran zorbalığı ve akran ilişkilerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya İli Kepez, Muratpaşa ve Konyaaltı ilçeleri Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı, ortaokulların beş, altı ve yedinci sınıfında öğrenim gören toplam 150 ergen oluşturmaktadır. Araştırmada ergenlere ve ailelerine ilişkin sosyo-demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan ''Kişisel Bilgi Formu'', ergenlerin akran ilişkilerini belirlemek amacıyla "Akran İlişkileri Ölçeği", ergenlerin akran zorbalığı davranış eğilimlerini değerlendirmek amacıyla ''Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği Ergen Formu" uygulanmıştır. Araştırma sonucunda 9-12 yaş arası ergenlerde sözel zorbalık, izolasyon, söylenti yayma, eşyalara zarar verme ve cinsel zorbalık eğilimleri olmadığı, ancak düşükte olsa fiziksel zorbalık davranış eğilimi olduğu belirlenmiştir. Zorbalık yapma eğiliminin cinsiyet, yaş, sınıf seviyesi, anne-baba eğitim düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca 9-12 yaş arası çocukların akran ilişkilerinde bağlılık, güven ve özdeşimin ön planda olduğu görülmüştür. Değişkenler açısından akran ilişkilerinde anne öğrenim düzeyine göre farklılaştığı belirlenmiştir. Son olarak akran ilişkileri ile akran ilişkileri ile zorbalık davranış eğilimleri arasında orta düzeyde negatif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır.