Özet:
Bu araştırmanın amacı, yaratıcı drama temelli yaşam becerileri eğitim programının okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının yaşam becerileri düzeylerine olan etkisini incelemektir. Bu araştırmada, araştırmanın amacına uygun olarak, ön test-son test ve izleme testi kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Antalya ili Alanya ilçesinde bulunan MEB'e bağlı bir özel okulun anasınıflarında eğitim görmekte olan 60-72 aylık (5-6 yaş) çocuklar oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki çocuklardan deney ve kontrol grubu olmak üzere iki grup oluşturulmuştur. Deney grubu ve kontrol grubundaki çocuklara uygulamalar öncesinde "Erken Çocukluk Yaşam Becerileri Ölçeği" uygulanmıştır. Ön-test uygulamalarının ardından araştırmacı tarafından hazırlanan "Yaratıcı Drama Temelli Yaşam Becerileri Eğitim Programı" deney grubundaki çocuklar ile haftada 2 oturum ve toplamda 24 oturum olmak üzere 12 hafta boyunca çalışılmıştır. Kontrol grubundaki çocuklar ise kendi öğretmenleri ile birlikte normal eğitim-öğretim müfredatlarına devam etmişlerdir. Uygulamaların bitişini takiben deney ve kontrol grubundaki çocuklara ön-test için uygulanan ölçek yeniden uygulanmıştır. Uygulamaların bitişinden 3 hafta sonra eğitim programının kalıcılığını izlemek amacıyla deney grubundaki çocuklara ölçek yeniden uygulanmıştır. Tüm verilerin elde edilmesinin ardından SPSS programı ile veriler analiz edilmiştir. Verilerin normallik durumu basıklık-çarpıklık analizi ile tespit edilmiştir. Verilerin normal dağıldığı bilgisine ulaşıldıktan sonra parametrik testlerden bağımlı gruplar için t-testi ve bağımsız gruplar için t-testi kullanılarak analizler tamamlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, "Erken Çocukluk Yaşam Becerileri Ölçeği" ön-test sonuçlarında deney ve kontrol grubunun yaşam becerileri düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. Deney grubundaki çocuklarla 12 haftalık bir çalışma sürecinin sonucunda her iki gruba uygulanan son-test sonuçları incelendiğinde de deney grubunun lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Uygulamaların bitişinden 3 hafta sonra deney grubuna uygulanan izleme testi sonuçlarına göre çocukların yaşam becerileri düzeylerinde anlamlı bir farklılık görülmemiş ve eğitim programının etkilerinin kalıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.